Rabu, 28 Julai 2010

Ceramah Ohhh Ceramah




Ini Sup Kelapa Ikan Milah



7.59am check email, nama naik untuk dengar ceramah pasal Isu Keselamatan Semasa dan Akta 174. kalau ikutkan perancangan awal, pendaftaran 8.30am, so cdg nk pi dlm pkl 8.15am. So aku pun baca lah email yg lain, tetiba perasan email ralat..... rupanya ceramah tu bermula pkl 8.am. Kalut lah aku, mn nk maklumkan kat pensyarah n kat rakan yg nk cover.
Nasib baik lah hari ni aku puasa.
Puasa aku tinggal 2 hari lg....

Ni jam baru pkl 3.30pm, kepala dh memikirkan apa nk makan buka puasa.
Apa tidaknya td suami ku mkn nasi dgn sotong masak kicap yg aku masak pagi td.
Dugaan org puasa, semua benda nampak sedap.
Ni kepala tgh berangan nk masak Sup Ikan

Resepi Sup Ikan

1kg ikan jenahak atau ikan merah 1.5cm kulit kayu manis n halia
600gm kentang 60gm suhun
10 labu bwg merah 6 ulas bwg putih
1 sudu teh ketumbar biji 1 sudu teh lada hitam
1 sudu teh jintan putih 1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh halba 5 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang 1 keping asam gelugur
1 pokok daun saderi 1 pokok daun bawang
1 sudu besar minyak


cara masak ikut resepi yg diberi memang menyusahkan.
so mungkin aku buat cara aku......
agak2 kalau aku masukan carot n bunga kubis ada nk sedap ya....
Athiyyah suka sgt carot, aku pula suka bunga kubis.....
Apa2 pun aku akan mencuba petang ini.
kalau blh boleh resepi ini semua dlm 1, sayuran n sup ikan...
Sebenarnya aku ni malas nk masak 2 or 3 lauk...

Klau menjdi
esok aku update blog ini dgn gambar resepi sup ikan aku.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan