Selasa, 1 Julai 2014

Bulan Ramadhan

Hari ini merupakan hari ke - 4 Athiyyah berpuasa.

Hari pertama buka puasa, athiyyah nak makan SPAGHETTI, so layan kan aje.
Hari ke dua buka puasa , masak nasi goring jer... ya lah balik kerja dh pkl 6.30pm, nak membeli tak ada nafsu... tgk benda mkn tak selera
Hari ke 3 buka puasa buat mee kicap... TQ NURUL HUSNA, resepi mu menjadi kegemaran ku... walaupun tak cukup rencah.. tapi suami dan anak tetap kata sedap.

Makan sahur... confirm kena mkn nasi putih...
Hari pertama masak kari ikan bawal + ikan keli goring + sayur bayam + telur dadar
Athiyyah + mak + abah = mkn nasi + telur dadar + sayur bayam.. ikan keli n gulai tak layan + nestum
Hari kedua sahur masak sayur bayam + ayam celup tepung + sambal sotong (ibu bg)
Hari ke 3 sahur = sup sayur sawi + ikan bawal... + nestum

Athiyyah bangun ok, tp time nak makan mula buat perangai... ku pujuk hati, wahai hati... banyakan bersabar... inilah cabaran seorang emak... cuba suap athiyyah, baru lah dia selera mkn
Mungkin anakku inginkan perhatian...
Alhamdulillah... aku dapat menahan perasaan marah.. walaupun anak ku merengek... kalau hari2 biasa... memang aku kurang bersabar..
Tq Radio IKIM, sbb ceramah tentang erti sabar ... rasa mcm terkesan lh juga...
Harap2 setiap hari ada aje ceramah pasal erti kesabaran dlm mendidik anak...
Dalam mendidik anak... kita harus bertegas... tapi bukan bengis.. ini lh yg harus aku pelajari.. aku harus membezakan ketegasan dan kemarahan...

Bila tgk keletah athiyyah, teringat kenangan aku masa kecil2 dulu
emak siap angkat dokong, memang kena suap baru lh mkn sahur... kalau nk harap sendiri.. memang tak mkn lh...dh lah kecil... kurung kering.. org besar puasa kita pun nk puasa...
Nak ajar budak2 bangun  sahur kebiasaannya memang susah, tapi Allah anugerahkan aku seorang anak yg sangat baik dan mudah dibentuk. Aku rasa bangga sebab tak susah nak kejutkan dia bangun sahur dan siang hari pun  dia tak minta makan atau minum.. cuma saat genting bila jam menunjukkan pkl 6ptg...

Soalannya.. mak lambat lagi ke nak buka puasa..
Saat ini lah, yg menguji kesabaran seorang emak terhadap anaknya.
Teringat kata2 Nora Penyanyi, mendidik anaknya berpuasa... bagi kata2 semangat pada anak2, bg diorg faham kenapa kita disuruh berpuasa...
Masalahnya emak dan abah yg tak cukup sabar... Time bulan puasa ni.. kena byk luangkan masa dgn anak2.. buat aktiviti bersama diorg.. baru lah masa berlalu diorg tak sedari...

Dalam mendidik puasa mungkin mudah sbb kita boleh beri ganjaran, dalam masa yg sama kita memberi pemahaman tentang puasa,
Tapi dalam mendidik anak supaya sembahyang bila masuk waktu.. ini belum lg Berjaya, Rasanya aku perlu mencari ilmu... perubahan perlu bermula dari Emak dan Abah.. kerana kami adalah ROLL MODEL ATHIYYAH.

Hari ke 2 puasa tak mkn nestum perut rasa tak selesa sampai hari ini.
Ya ALLAH berikanlah aku kekuatan supaya aku boleh melaksanakan ibadahku dgn sempurna.
Ya ALLAH  ampunkan lah segala dosaku..

Semoga hari ini lebih baik dari semlm


Tiada ulasan:

Catat Ulasan